A Magyar Közlekedési Klub Hírlevele            VIII. évfolyam 63. szám           2015. április


Hírlevelünkre fel- vagy leíratkozni a somodi(kukac)levego.hu e-mail címre küldött kéréssel lehet.
A Hírlevélben megjelent cikkekkel kapcsolatban Somodi Mária ad felvilágosítást, a somodi(kukac)levego.hu címen, vagy a 36-20-522-7485 telefonszámon.
Hírlevelünk szabadon tejeszthető, de a fotók és írások csak a szerzők engedélyével használhatók fel.

TARTALOM


Utasfórum 2015. március 27. Hevesvezekény

Az Önkormányzatok és MÁV közötti együttműködési lehetőségek
B+R kampány, azaz Kerékpárral az állomásra!
Tervezd meg Hevesvezekény vasúti megállóját!
Kerékpárosbarát Munkahely és Kerékpárosbarát település
A hónap fotója: Vasútállomás Ostende

 


Utasfórum 2015. március 27. Hevesvezekény

A fórumra a Civil érdekérvényesítés a fenntartható vidéki közlekedésért projekt keretében került sor. A projekt és a fórum célja a térségi közösségi közlekedés javítása, elsősorban az utas – szolgáltató – közlekedésszervező közötti jó kommunikációval, együttműködéssel.
A felmerült utas-észrevételekre többnyire megnyugtató választ kaptunk.
A 2015/16 évi menetrendben nem várható járatritkítás, a vasúti közlekedést illetően is marad a napi járatszám. A menetrendi kiigazítás, a busz-vonat csatlakozások javítása lehetséges, de a kapacitásbővítéssel, költségtöbblettel járó igényeket nem tudják kielégíteni – hangzott el mind a Szolgáltatók mind a KTI Személyközlekedési Igazgatóság részéről. Vonalbezárások nincsenek napirenden, a Nemzeti Közlekedési Stratégia sem számol számottevő bezárással.


Utasfórum Hevesvezekényben
Az áprilisi menetrendi egyeztetések előtt, és nem helyett!

A Személyközlekedési Igazgatóság menetrendi értekezleteit április-május hónapokban tartja az ország összes járásában. A polgármesterek, a kormányhivatal, a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ tankerületi vezetői, illetve az érintett szolgáltatók kapnak meghívót.
Az utas-észrevételeknek tehát most van itt az ideje, akár a szolgáltatók honlapján, akár polgármesteri hivatalon keresztül! Ebben tájékoztatónk is segít: Tovább>>
Az utasfórumról bővebben a mellékelt Emlékeztetőben.
Az utasfórum előadásai:

Önkormányzatok és MÁV közötti együttműködési lehetıségek

Civil érdekérvényesítés a fenntartható vidéki közlekedésért


Az Önkormányzatok
és MÁV közötti együttműködési lehetőségek


Önálló blokk volt a fórumon, melyről Veres Krisztián, a MÁV Magyar Államvasutak Zrt. Vagyonkezelési és gazdálkodási Igazgatóság ingatlan hasznosítási koordinátora tartott prezentációt. A MÁV Zrt. számára komoly gondot jelent az ingatlanok állagmegőrzése azokon az állomásokon, ahol nincs forgalmi szolgálattevő. Az ilyen településekről a MÁV Zrt. különösen készségesen fogadja a megkereséseket.



Csopak vasútállomása önkormányzati üzemeltetésben
A vonzó állomáskép mellett a muzeális értékek is bemutathatók
Forrás: Csopak Polgármesteri Hivatal

Együttműködési lehetőségek:

  1.   MÁV által nem használt épületrészek vagy teljes épületek Önkormányzati hasznosítására már számos jó példa van: turisztikai egyesület, önkormányzati helységek, polgárőrségi tároló-melegedő helységek, de kerékpártároló is működik az üzemi épületeken belül.
  2.   Földterület hasznosítása: a MÁV a feleslegessé vált területeit átadta/átadja az államnak. A Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. Regionális Területi Irodáitól lehet igényelni a területeket, melyekről árverési hirdetmény útján is tájékoztatást adnak. Az önkormányzat által átvett területeken parkolóhelyek, biciklitárolók létesülhetnek, de közösségi térnek, zöldfelületnek is használhatók. Rendbetétele bevonható a közmunkaprogramba.
  3.   Önkormányzatokkal közös üzemeltetés. Projekt a MÁV-nál. Célja, hogy a MÁV bevonja az Önkormányzatokat az állomási utasforgalmi területek üzemeltetésébe. Főbb tevékenységek, amit az önkormányzat végezhet: takarítás-, parkosítás-, vagyonvédelem-, hóeltakarítás-, síkosság-mentesítés. Az épület karbantartása nem tartozik a feladatok közé, az továbbra is a MÁV feladata.
Az együttműködés az önkormányzatnak nem jelent anyagi terhet, csak előnyt: a közmunkásoknak hasznos elfoglaltságot ad, s közben értékesebbé válnak a környék ingatlanjai és vonzóbbá a vasúti közlekedés. Már számos jó példa van az oszág különböző részein:
http://www.turizmusonline.hu/kozlekedes/cikk/mar_huszonhat_vasutallomast_uzemeltet_onkormanyzat

B+R kampány, azaz Kerékpárral az állomásra!
Hevesvezekényből indul útjára a B+R vándorkiállítás

A B+R közlekedési módnak jelentős szerepe van az alföldi településeken, mivel helyi közösségi közlekedés híján az utasok biciklivel mennek ki az állomásra. Célunk, hogy a 102-es és a hasonló adottságú vasútvonalak valamennyi állomásán és megállóhelyén legyen lehetőség B+R parkolásra. Nem fogadunk el olyan helyzetet, ami pl. a kenderesi vasútállomás ajtajára van kiírva, hogy a Kerékpártárolás megszűnt! Bár ennek oka az volt, hogy a konténert többször feltörték, és a MÁV besokallt.

Kisújszállás: hagyományos tároló rendőrségre bekötött biztonsági kamerával

Két kiállítási tablón a B+R reneszánszát mutatjuk be, számos hazai és a fejlett országbéli jó példával, az  Egy kép, egy ötlet pedig a meglévő lehetőségekre alapozva akár meg is valósítható:

  1.   Hagyományos tároló videókamerával, figyelmeztető táblával
    Kitűnő példa Kisújszállás (képen), ahol a hagyományos tárolót videokamerával figyelik, erre tábla figyelmeztet, és egy telefonszám, ahol a rendőrséget lehet értesíteni rendbontás, kerékpárlopás esetén. Tehát csak egy tábla, és együttműködés!
    Jók ezek a régi tárolók, érdemes lenne figyelni rá, hogy a fővonalakról leselejtezve ne az ócskavas telepre kerüljenek, hanem hasznosításra, ott, ahol szükség van rá!
  2.   Feleslegessé vált vasúti épületrészben kialakított zárható tároló
    Láttuk a MÁV Zrt. előadásában, Gödöllőn már van rá példa. Járatonként 1-2 utas kapna kulcsot a tárolóhoz. A tárolón belül minden egyes biciklit állványokhoz lehetne lakatolni. Túlméretezett váróteremben is kialakítható egy tárolórész. Ahol pedig van vasúti szolgálat, ott a MÁV jóindulatával a szolgálati helységekben is legálissá kéne tenni 1-2 kerékpár lerakását. Utast nyerne vele a vasút!
  3.   Zárható konténer figyelmeztető táblával
    Olyan helyeken jöhet szóba, ahol nincs épület, vagy épületen belül nem találunk helységet. A videokamera, figyelmeztető tábla már háromszoros védelmet adhat lopás ellen.
  4.   Öszvér esőbeálló, melyben ülőhely és kerékpártámasz is van
Kis megállókban, ahol csak a szabvány-esőbeálló van, vagy ahol ez sincs, érdemes lenne ilyen konstrukciót kialakítani. Amúgy egy békési szlovák falu, Pitvaros esőbeállójában láttam kerékpárt lelakatolva.

A B+R a Civil érdekérvényesítés a fenntartható vidéki közlekedésért projektünk egyik fontos eleme. A kiállítás április végéig a hevesvezekényi Közösségi Házban tekinthető meg. (Fő út 47.) A nyári-őszi hónapokban a kisúji vonal minden állomásán szeretnénk bemutatni, de kérésre rendezvényeknek, művházaknak is rendelkezésére bocsátjuk. Távmódszerrel is működik: a kiválasztott képeket jobb felbontásban tudjuk küldeni, a szerző és a támogató feltüntetésével közhasznú célra bárhol kirakható.


Tervezd meg Hevesvezekény vasúti megállóját!
Határidő: 2015. május 15.

Az önkormányzat kőporoztatni szeretné, és ha már felújítás, legyen dizájnos! 
Elsősorban a falra várunk grafikát B+R módot ösztönző elemekkel. Lehet fotó, egyszerűsített fotó is. (Bár nem lenne rossz az sem, ha a régi állomás képe kerülne a falra, vagy a tájra jellemző elemek.)
Tető is kerülhet a tervre, bár ennek kivitelezése már nem fér bele a projektkeretbe.
A pályamunkát az épületre applikálva kérjük, és ha sor kerül a tatarozásra, akkor kérjük be a kiválasztott mintákat olyan felbontásban, hogy az a gyakorlatban is alkalmazható legyen. Egy pályázó 4 tervvel pályázhat.
Beküldési határidő: 2015. május 15.
Díjazás: az alkalmazásra kerülő grafika alkotója 10eFt értékű tárgyjutalomban részesül.

 


Kerékpárosbarát Munkahely és Kerékpárosbarát település
A pályázatok és a szavazatok beadási határideje április15!

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium kilencedik éve hirdeti meg a Kerékpárosbarát Munkahely és a Kerékpárosbarát Település pályázatokat. A tárca az elismerésekkel arra ösztönzi az önkormányzatokat, vállalkozásokat és intézményeket, hogy a megfelelő infrastruktúra kialakításával, szemléletformálással tegyék lehetővé, biztonságossá és vonzóvá a kerékpáros közlekedést a lakosok, munkavállalók és ügyfelek számára.
A Kerékpáros Magyarország Szövetséggel közös szervezésben megvalósuló kampányban idén új tartalmi elemekkel is bővült, a szakmai zsűri mellett a közönség is jelölhet vagy szavazhat a kedvenc kerékpárosbarát településére, vagy munkahelyére, a legtöbb szavazatot elnyerők közönségdíjban részesülnek. A pályázatok és a szavazatok beadási határideje 2015. április 15., további részletes információk a www.kerekparosbaratpalyazatok.hu  internetes oldalon elérhetőek.

 


A hónap fotója: Vasútállomás Ostende


Bujna Zoltán túrakerékpáros, révkomáromi városi képviselő (Szlovákia) fotója. További képek a belgiumi és hollandiai tanulmányútról: https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10206385936031329&set=a.10206385903910526.1073741844.1355816068&type=1&theater


 


Összeállította: Somodi Mária


A projektet támogatja a Norvég Civil Támogatási Alap http://norvegcivilalap.hu/