A Magyar Közlekedési Klub Hírlevele            VIII. évfolyam 64. szám           2015. május


Hírlevelünkre fel- vagy leíratkozni a somodi(kukac)levego.hu e-mail címre küldött kéréssel lehet.
A Hírlevélben megjelent cikkekkel kapcsolatban Somodi Mária ad felvilágosítást, a somodi(kukac)levego.hu címen, vagy a 36-20-522-7485 telefonszámon.
Hírlevelünk szabadon tejeszthető, de a fotók és írások csak a szerzők engedélyével használhatók fel.

TARTALOM

Zöld szervezetek országos találkozója, ezúttal Tokajban
Kevesebb autót a kisvárosokban, községekben is!
II. Országos Vasúttörténeti Konferencia Győrben

A mi kis állomásunk nyertesei


Zöld szervezetek országos találkozója, ezúttal Tokajban

A közlekedés kártevései. Így foglalhatnánk össze röviden a Levegő Munkacsoport és a Magyar Közlekedési Klub közös szekciójának címét a Környezet- és Természetvédők 25. Országos Találkozóján (röviden Zöld OT).

A KSH 2014. december végi adatai szerint 4,318 millió db gépkocsi van az országban, átlagéletkoruk 14,45 év. Az elképesztő számú és műszaki állapotú gépjárműállomány elképesztő környezeti ártalmakat okoz, melyek mérséklésére vannak törekvések, többnyire civil kezdeményezésre. A budafokiak, pl. közösségi tervezésen alapuló projektben számos tematikus kerekasztalt, fórumot tartottak, szakanyagokat, és egy összefoglaló tanulmányt készítettek szakértőkkel. A javaslatok a belvárosi forgalom csillapítását, az átmenő forgalom Duna partra való leterelését, az elővárosi vasútra való fokozott építést célozzák, + kerékpáros mobilitás, intermodalitás, P+R, B+R.

Az anyagok a http://belvaros-arch.promontoriumcasino.hu/ helyen láthatóak, letölthetőek.

Orosházi hozzászólónk megjegyezte, hogy a vasúti fejlesztéseknek köszönhetően észrevehető a javulás a Lökösháza – Szolnok vonalon. A regionális (Szentes – Orosháza) vonalon viszont gyatra a menetrend, kerékpártárolók sincsenek, mindenki oda köti kerékpárját, ahova éppen tudja. Várható-e javulás?

Nem! – sajnos ezt a választ kellett adni hozzászólónknak. A regionális vasút uniós pénzekből nem fejleszthető, a B+R parkolókat pedig az érvényben lévő Nemzeti Közlekedési Stratégia szerint a „főbb vasútállomásokon” kell létrehozni. (Értsd: fővonalon és elővárosi vasúton.) A Magyar Közlekedési Klub viszont azon dolgozik, hogy minden állomáson, megállóban legyen meg a kerékpártárolás lehetősége. Ehhez szükséges a helyi kezdeményezés is.

A résztvevők javaslatai alapján a szekció állásfoglalásának 6. pontját kiegészítettük és a gyalogosok védelmére bővítettük a 12 és 13. ponttal. Az állásfoglalást az OT plenárisa elfogadta.

A szekcióállásfoglalás teljes szövege: http://mkk.zpok.hu/hirlevel/tegyen_tobbet_magyarorszag_ a_kozlekedesi_szendioxid.pdf

A közlekedési szekció összefoglalója: http://mkk.zpok.hu/hirlevel/szekcio_201504.pdf

Vargha Márton (Levegő Munkacsoport) prezentációja: http://mkk.zpok.hu/doc/kozlekedésiszekcio_20150425_tokaj.pdf

Somodi Mária (Magyar Közlekedési Klub) prezentációja: http://mkk.zpok.hu/doc/prezentacio_20150425_tokaj.pdf


Kevesebb autót a kisvárosokban, községekben is!

Minél jobb módú egy társadalom, annál jobban megbecsüli és fejleszti a kerékpározást és a gyaloglást. Még országon belül is: Budapesten sikk kerékpárral közlekedni, leginkább a középosztálybeli értelmiség körében. Gombamódra szaporodnak a közbringa állomások, jó nevű infotechnológiai cégek segítik a kerékpárral munkába járást, és senkinek eszébe nem jut, ha biciklist lát az úton, hogy na ez is egy csóró.

Párizs a kerékpározás fővárosa:  http://365.reblog.hu/parizs-azt-tervezi-hogy-2020-ra-a-kerekparosok-fovarosa-lesz

És újabban a gyaloglás is reneszánszát éli:http://www.ma.hu/eletmod.hu/243716/A_gyaloglas_az_uj_divat_Becsben

Ezzel szemben a hátrányos helyzetű régiókban, ahol 30 évvel ezelőtt a lakosság 80%-a kerékpárral közlekedett, mostanában csak a legszegényebbek járnak biciklivel. Az emberek, sokszor erőn felül is autót vásárolnak, (többnyire 10 éves használtat) és még 1-2 km-es távolságokra is azzal mennek.

A településfejlesztés is az autósokat szolgálja.

Van olyan alföldi kisváros, ahol a rendszerváltás után minden utcát, zugot leaszfaltoztak, de egyetlen méter kerékpárút vagy sáv sem létesült, járdafelújítás nem történt, és gyalogátkelő legfeljebb a templom és a városháza között van.


Járdaépítésre, felújításra is pályázhatnak önkormányzatok:
http://www.kormany.hu/download/2/48/50000/Fejleszt%C3%A9si%20p%C3%A1ly%C3%A1zati%20ki%C3%ADr%C3%A1s.pdf#!DocumentBrowse
Határidő: 2015. június 9.

A Magyar Közlekedési Klub Civil Érdekérvényesítés a fenntartható vidéki közlekedésért projektje kiterjed a kerékpározás és a gyaloglás helyzetének jobbítására, a települések élhetőbbé tételére is. Javaslatot teszünk a városvezetésnek:

  • ahol szükséges a járdák szélesítése, jobb karbantartása, gyalogos átkelők létesítése, tájékozódást segítő jelzések… a vasútállomás, buszmegállók kellemes és biztonságos megközelítése…
  • összefüggő kerékpárút-hálózatra, sávok, kerékpárutak, kerékpározásra ajánlott belterületi utak), kerékpárparkolás, B+R
  • lakóövezetek forgalom csillapítására, hol célszerű 30 km-es zóna, hol lakó-pihenő övezet kijelölése, fekvőrendőr, zebra létesítése …
  • a kerékpározás és a gyaloglás népszerűsítésére, mit tehet, tegyen az önkormányzat, közintézmények, munkahelyek? Népszerűsítő kampányok, többek között az Európai Mobilitási Hét ismertetése, a részvétel ösztönzése

A munka alapja a helyszíni felmérés, bejárás a polgármesteri hivatal szakelőadójával.

Felhívás, melyre a Kunhegyes és Heves járás, ill. a 102-es vasútvonal települései jelentkezhetnek: http://mkk.zpok.hu/hirlevel/Kevesbbauto.pdf

A javaslatot honlapunkon, illetve kiadvány formájában is közkinccsé tesszük, így azok is részesülhetnek projekt hasznából, akik nem a célterületen élnek.


II. Országos Vasúttörténeti Konferencia Győrben

A Nyugat-magyarországi Egyetem Apáczai Csere János Kar Bölcsészet-és Társadalomtudományi Intézete, a Kultúra, érték és művelődéskutatási műhely és a KTE Baranya Megyei Területi Szervezete rendezésében április 24-én tartott redezvényén 70 fő vett részt. A program Pécsről indult 2013-ban, és a tervek szerint kétéves periódusonként kerül megrendezésre. A konferencia előadásai: Dr Kalocsai Péter (NyME): A városi vasutak és a történetírás Magyarországon a kezdetektől napjainkig, Keszmann János (MÁV Zrt.): A Baross Gábor Oktatási Központ vasútszakmai képzésének múltja és jelene, Dr Jéger Gábor (Miskolc): Kisvasúti fejlesztési tervek 1900-ból.

A 100 éve született Dr. Czére Bélára, a közlekedéstudomány és a közlekedési muzeológia neves művelőjére emlékeztek a jelenlévők.

Az elmúlt két évben megjelent publikációkat is mutattak be a szerkesztők ill. a szerzők:

Imre Lászlóné - Majdán János: Mozaikok a pécsi vasútigazgatás 100 éves történetéből, Dr. Székely Csaba: Zugkraft im Nordburgerland, Dr Czére Éva Mária: Egy élet a vasút szolgálatában, Dr. Majdán János: A közlekedés története Magyarországon 1700-2000 című kiadványokat.

A konferencia anyagából egy ünnepi kiadvány is előkészítés alatt áll, mely őszre már kézbe vehető lesz.

A III. Vasúttörténeti Konferencia 2017-re meghívást kapott Debrecenbe.

Bővebben a konferenciáról: http://mkk.zpok.hu/hirlevel/II_vasuttorteneti_konf_2o15.pdf

Dr Majdán János: A közlekedés története Magyarországon 1700-2000 kiadvány ismertető: http://mkk.zpok.hu/hirlevel/majdan_janos_a_kozlekedes_tortenete_nagy_laszlo.pdf

 


A mi kis állomásunk nyertesei

Márciusi hírlevelünkben tettük közzé a felhívást, melyre öten jelentkezett. Meghirdettük közönségszavazatra is. https://www.facebook.com/media/set/?set=a.1549207991965890.1073741829.1541772949376061&type=3

S hogy mennyire fontos a téma a nagyközönségnek, mutatja, hogy egy hét alatt 15 ezer fölötti volt az elérésünk, és 50 új kedvelőt szereztünk a FenntarthatóRégió Facebook oldalunknak. A „….vidék közlekedéséért” projektünknek is jót tesz ez az érdeklődés, hiszen követendő jó példákat mutatunk be.

Borzasztó nehéz volt dönteni, legszívesebben mindegyiknek I. helyezést adnánk. Gyakorlatilag így is tettünk. Két I. helyezettek hirdetünk ki, akik 15-15eFt, a különdíjban részesülők 10-10eFt jutalmat kapnak.

A Vasútépítő különdíj: Gádoros

Gádoroson már rég a falu szégyenfoltjává vált volna az állomás, az épület egyre gyorsuló ütemben jutna például a Szelevényhez, Bagimajorhoz hasonló szolgálati helyek sorsára. Bede András és társai 2000 óta tartják rendben, mentik a vasúti szolgálat nélküli épületeket a teljes pusztulástól. Oldalrakodót, tároló-színt is. Peronkarbantartási tevékenységük egyedülálló. Gádoroson és Fábiánsebestyénben vasútbarátok összefogásával magasították meg a felszálló peront, 8 ember egy-egy délután végezte el a munkát, melynek eredményeként az 50 cm-es felszálló magasság 15-20 cm-rel csökkent. A hozzávaló talpfák és a homokos kavics a MÁV elfekvő készletéből rendelkezésre állt. Nem került pénzbe, csak elszántságba és összefogásba!

Bővebben: https://www.facebook.com/media/set/?set=a.1655525711334117.1073741842.1541772949376061&type=3

Számos helyen panaszkodnak az utasok a megsüllyedt peronra. Miért nem tudja a peronmagasítást elvégezni a MÁV, pl. a településekkel együttműködve a közmunkások bevonásával?

Városkapu díj: Jászboldogháza

„A vasútállomás a települése kapuja. Fontos, hogy aki naponta utazik, vagy csak kitekint a vonat ablakán, rendezett, hívogató állomásképet lásson” – vallja Szűcs Gergelyné a helyi Faluvédő és Szépítő Egyesület elnöke. Tagtársaival és a település lakóival tesznek is róla, hogy ez így legyen. Karbantartják, virágosítják az épületet. Az állomás város felőli oldalán kis parkot alakítottak ki információs táblával, így a városba érkező azonnal tud tájékozódni és a város értékeit is megismeri, melynek megőrzésében és az egész város szépítésében ugyancsak van némi érdeme az Egyesületnek.

Bővebben: https://www.facebook.com/media/set/?set=a.1655524881334200.1073741841.1541772949376061&type=3
Amit szeretnének:

  • magas peron, hogy könnyebben fel tudjunk lépni a vonatra. A peron két végére a vasútállomásunk nevét jelző tábla, ugyanis a vonattal érkezőnek egyetlen tábla sem jelzi, hogy milyen állomás következik,
  • egy olyan szép gőzmozdonyt kiállítani, szép parkos környezetben, mint amilyen Csopak vasútállomáson van
  • bővíteni a kerékpártárolót.

Akad egy rozsdás mozdony valahol, ahol már szabadulnának a karbantartásától?

Akad egy fővonalról leselejtezett kerékpártároló, és munkáskezek a peronmagasításhoz? Talán igen.

Ha pedig a jászboldogháziak munkáját adománnyal szeretné támogatni: a Faluvédő és Szépítő Egyesület 69500194-11021591 számlaszámra utalhat.

Miért nem terjed ki minden település figyelme a vasútállomás környékére is? Miért csak a városközpontokban alakítanak ki flancos parkokat? Százával látunk olyan állomásokat, megállókat, melyekre még ránézni is szörnyű, nemhogy ott várakozni, vonatra szállni!


Civil kurázsi különdíj: Lentiszombathely

Varga Szabolcs nyolcadikos volt, amikor 2010-ben jelentkezett a Magyar Közlekedési Klub Fogadj örökbe egy megálló! programjára. Megszervezte a rogyadozó fa esőbeálló felújítását. A tetőcserepet szerzett egy közeli telephely felajánlása révén, a MÁV-val és az Önkormányzattal egyeztetve elintézte, hogy állítsák helyre a közvilágítást, padokat kért Lenti vasútállomásáról. Szemétgyűjtőt helyezett ki, melyet rendszeresen ürít, gyepet nyír, fákat, virágokat ültet. A megállóhely üde színfoltja a Zalaegerszeg – Rédics vasútvonalnak.  

Bővebben: https://www.facebook.com/media/set/?set=a.1655888034631218.1073741843.1541772949376061&type=3

Közönség díj és megosztott I. helyezés: Kapostüskevár és Porva-Csesznek

Mindkét helyszín a nagyközönségnek ad olyan pluszt, mely az előző három díjazott esetében – helyzeti adottságaitól fogva – kisebb mértékben valósult meg. A Facebookos szavazat is megerősítette zsürit, hogy e két megálló rendben tartói kapják, némi plágiummal, a príma primissima díjat. A zsüri értékelése:

Állomás neve Értékmentés, karbantartás Városképi szerep Utasoknak, közönségnek nyújtott élvezet Összes
pont
Gádoros 6 5 5 16
Jásztboldogháza 5 6 5 16
Kapostüskevár 6 5 6 17
Lentiszombathely 6 5 5 16
Porva-Csesznek 6 5 6 17

Kapostüskevár:

A Verebély László Vasúttörténeti Egyesület 2001 óta gazdája az állomásépületnek, ahol a várótermi funkció mellett vasúttörténeti állandó kiállítással és számos családi programmal várja a kaposváriakat, és a vasútbarátokat az ország minden részéből. Szinte minden hónapban van valamilyen program: pl. május 31-én gyermeknap. https://mail.google.com/mail/u/0/?tab=wm#inbox/14d8fd8b6e8df74b?projector=1

Munkájukról bővebben: https://www.facebook.com/media/set/?set=a.1655914574628564.1073741845.1541772949376061&type=3
Bankszámlaszámuk, ahol az Egyesület munkáját lehet támogatni: 12072514-01502481-00100004

Porva-Csesznek:

Trexler Máté társaival romjaiból mentette meg a megálló épületét, mely turisták ezreinek teszi kellemessé a vonatra várást. A Bakonyvasút pedig a turisták ezreinek köszönheti, hogy ma már nincs a bezárási listán. Az épületben a vasúttörténeti kiállítást rendeztek be, büfét működtetnek és a mellékhelység karbantartására is gondot fordítanak.  Számos túrát is szerveznek a Cuha völgyben, melyeknek szerves része az ipari műemlékké nyilvánított vasúton utazás. 

Bővebben: https://www.facebook.com/media/set/?set=a.1655911134628908.1073741844.1541772949376061&type=3

Munkájukat a Bakonyvasút Szövetség bankszámla számán lehet támogatni.


A Bakonyvasúthoz hasonló az Eger-Szilvásvárad vonal, és a már bezárt Szilvásvárad – Putnok szakasza, valamint a Kál –Kápolna – Kisterenye vasút is. Sajnos egy félreértelmezett Eu-s rendelet miatt a mindenkori kormányzat nem tekinti potenciálnak a turisztikai célú utazást. Sokat vesztett az ország ezzel a felfogással, de ami még megmaradt, azt legalább mentsük!

 


Összeállította: Somodi Mária


A projektet támogatja a Norvég Civil Támogatási Alap http://norvegcivilalap.hu/