A Magyar Közlekedési Klub Hírlevele     VIII. évfolyam 65-66. szám    2015. június-július


Hírlevelünkre fel- vagy leíratkozni a somodi(kukac)levego.hu e-mail címre küldött kéréssel lehet.
A Hírlevélben megjelent cikkekkel kapcsolatban Somodi Mária ad felvilágosítást, a somodi(kukac)levego.hu címen, vagy a 36-20-522-7485 telefonszámon.
Hírlevelünk szabadon tejeszthető, de a fotók és írások csak a szerzők engedélyével használhatók fel.

TARTALOM

Do the right mix! Kezdődik az Európai Mobilitási Heti felkészülés
Változnak a kampány arculati elemei
40 mFt-ra pályázhatnak a települések Mobilitás Heti programjaikhoz
Hogyan kell jelentkezni, regisztrálni?
B+R kampány a regionális vonalakért
Soha nem látott vasútfejlesztésnek vagyunk szemtanúi
A boldog város sikeres város!
A hónap fotója: Hatvan, a kerékpárbarát város

Do the right mix! Kezdődik az Európai Mobilitási Heti felkészülés

A Do the right mix! az Európai Bizottság átfogó kampánya a fenntartható városi közlekedésért. Az idei Mobilitási Hét már e kampány keretei között zajlik, de azonos célokkal: az autóhasználat a mérséklése, helyette közösségi közlekedés, kerékpározás, gyaloglás, valamint a különböző módok ésszerű „keverése”. Fókusztémája az intermodalitás  és a multimodalitás, szlogenje a  VálasszVáltsVariálj!

- Válaszd a környezetet kevésbé károsító módokat!
- Válts autóról tömegközlekedésre, kerékpárra, gyaloglásra!
- Variálj! Ne nőj össze az autóddal! Próbáld ki a P+R vagy B+R módokat.


Változnak a kampány arculati elemei

Az előző évek virágos logója helyett az új elemeket kell használni (3 db), melyek letölthetők a http://emh.kormany.hu/ honlapról. Az NFM szervezői személyesen is adnak segítséget a helyi kampányarculathoz, de az előző évek gyakorlatához hasonlóan letölthető sablonok is lesznek, melyre a településeknek csak a saját programjukat kell ráírni.

40 mFt-ra pályázhatnak a települések Mobilitás Heti programjaikhoz

A klímapolitikáért felelős államtitkár, Szabó Zsolt jelentette be a Hatvanban rendezett EMH nyitókonferencián: 40 millió Ft keretösszeg áll a pályázók rendelkezésére. Júliusban várható a pályázati kiírás, és augusztusban már szeretnék lezárni, majd előfinanszírozásként utalni is a nyertes településeknek. A szervezők kérése, hogy a pályázók olyan programot állítsanak össze, hogy az a pályázati támogatás nélkül is megvalósítható legyen. Élményt és a tudást adó programokat várnak, mely alapvetően az intermodalitás és a multimodalitás jegyében, a VálasszVáltsVariálj!  szellemiségében zajlik.  Szemléletformálásra a környezetkímélő közlekedés és az egészséges életmód irányába, kerékpáros programokra bátran lehet pályázni, de pl. koncertre nem. 
A pályázat benyújtásának feltétele a regisztráció, ill. a részvételi Karta beküldése, melyen a polgármester aláírásával tanúsítja, hogy az általa vezetett település  erőfeszítéseket tesz a fenntartható mobilitás támogatására és népszerűsítésére. A 3 logót a pályázati anyagban s kötelező használni!

Hogyan kell jelentkezni, regisztrálni?

Az új arculati elemeket tartalmazó részvételi Karta letölthető az EMH hivatalos honlapjáról. A részvételhez a felsorolásból legalább egyet kell vállalni: vagy Mobilitási Hetet, vagy Állandó intézkedést, vagy Autómentes Napot. (Aki nemzetközi díjra pályázik, annak mindhármat be kell jelölni!) A Kartát a polgármesternek kell aláírnia, és szkennelve, elektronikusan beküldeni az EMH szervezőknek. http://emh.kormany.hu/kapcsolat
Egyidejűleg a nemzetközi honlapon is regisztrálni kell. A regisztrált települések itt tekinthetők meg: http://www.mobilityweek.eu/cities/)


B+R kampány a regionális vonalakért

A Magyar Közlekedési Klub Civil érdekérvényesítés a fenntartható vidéki közlekedésért projektje keretében a 102-es, „kisúji” vonalon több településen szervezünk programot.
Az alföldi térségekben az itt élők már akkor is így közlekedtek, amikor még nem is létezett az intermodális és a B+R kifejezés. Ám most mégis bizonyítanunk kell a közlekedés döntéshozói számára, hogy nem kell leírni a regionális vonalakat csak azért, mert néhány település messze van a vasútállomástól. Biciklizni mindenki tud, és most itt az alkalom, hogy a Mobilitási Hét üzenetét a magunk hasznára fordítsuk!
 
Jelszónk: kerékpártárolót minden állomásra! A MÁV együttműködésével fővonalról leselejtezett kerékpártárolót helyezünk ki a 102-es vonal állomásaira (Erdőtelek, Tarnaszentmiklós, Abádszalók, Kenderes ahol jelenleg nem megoldott a tárolás)  B+R, ill. kerékpárral a vonaton népszerűsítő programokat szervezünk.  Ösztönözzük a településeket a hivatalos regisztrációra is, gyakorlatilag olyan programot adunk, hogy a polgármesternek csak a Kartát kell aláírni.
A tervezett program a vonalon, amit a potenciális résztvevőkkel kommunikálva szeretnénk továbbfejleszteni


Soha nem látott vasútfejlesztésnek vagyunk szemtanúi

Hazánkban 2,5 millió utazás történik naponta, melyet 39 ezer busz és 3700  vonat bonyolít le, tudtuk meg Vitézy Dávid miniszteri biztos előadásából a Mobilitási Hét nyitókonferenciáján Hatvanban.
Az 500 milliádos EU-s támogatásból megvalósuló vasútfejlesztés célja az emberek könnyebb mobilizálása, ezáltal a régió versenyképességének növelése, a meglévő infrastruktúra jobb kihasználása, fejlesztése min.160km/óra pályasebességre. A támogatás csak a fővonalakra használhatók fel, a mellékvonalakon legfeljebb a járműpark feljavítása van tervben.
A közeljövő kihívása az integrált közlekedés, a többféle mód rendszerszintű összekapcsolása, a busz  - vonat menetrendi összehangolása, a ritkán lakott térségek jobb ellátása kisebb, de sűrűbben járó ráhordó buszokkal.
A Volán és a GYSEV között már elindult az együttműködés.
Célszerű az informatika, a „szoftver” oldaláról kezdeni a fejlesztést. Akár már az idén indulhat az integrált menetrendkereső, ahol az indulási és a célállomást begépelve az utas ki tudja keresni a számára szóba jöhető vasúti és/vagy autóbusz járatokat, csatlakozásokat. A jegy is integrált lesz, egyben lehet megvenni a jegyet a vonatra és a csatlakozó buszra. A jövő az okostelefoné, az utas nem csak tájékozódhat a menetrendről, késésekről, hanem fizethet is. A bankkártya, chippkártya korszakát lehet, hogy át is ugorjuk. Bár Vitézy Dávid szerint tarthatatlan, hogy autóbuszon nincs bankkártyás jegykiadás. 

Feldmann Márton MÁV-START vezérigazgató-helyettese az intermodalitásról beszélt a mindennapi közlekedésben. A utóbbi évek elővárosi fejlesztéseinek következtében a P+R és a B+R, 2014-ben 15%-kal nőtt. A háztól házig utazási láncot kell megteremteni, a közösségi közlekedés csak így lehet versenyképes a személyautóval.
Kiemelte a Balatonra és a Dunakanyarba utazó turisták jobb kiszolgálását, a kerékpár-szállítási lehetőség bővülését. Kérdésünkre, hogy a Mobilitási Héten ingyenes lesz-e a kerékpárszállítás, ígérte, hogy az eddig bevált szokásokat igyekeznek megtartani.
Önkormányzati együttműködés: Záhony polgármestere kereste meg a vasutat, hogy a fiatalok a drága jegy miatt már nem járnak haza (350 km, 12eFt), szinte halott a város. A MÁV-START utazási utalványokat adott a városnak, hogy ossza szét a rászorulók között.

 


A boldog város sikeres város!

Hatvanban tízszeresére nőtt a kerékpározás aránya a többmilliárdos infrastruktúra fejlesztéseknek köszönhetően. Az emberek boldogan vették birtokba a mostanában átadott beruházásokat, a kerékpárút hálózatot, a rozsdaövezetben kialakított közösségi tereket, ahol kerékpáros ügyességi pályák, játszóterek, szabadtéri edzőgépek, valamint a Hatvani Vágtának és egy Lovas Színházi bemutatónak is helyt adó teret.
A 7,5 km Zagyva-menti kerékpárút és a kerékpáros híd része a Szolnoktól a szlovák határig tartó országos beruházásnak, 13 km hosszú városi úthálózat pedig a két legtávolabbi településrészt, Ó-Hatvant és Új-Hatvant is összeköti. Nem volt teljesen konfliktusmentes a beruházás, mert a városban áthaladó 3-as úton a 2x2 sávot 1-1 sávosra kellett szűkíteni, de a városvezetésnek az volt a célja, hogy csökkenjen az átmenő forgalom, a városba csak az jöjjön be autóval, akinek muszály. Városon belül pedig inkább kerékpárral közlekedjenek az emberek. A míves kovácsoltvas kerékpártámaszoknak városképi szerepe is van. Az építészeknek még a történelmi múltra is kiterjedt a figyelme: a török-kori városfalat sötétebb térkövezés és História oszlopok jelzik.
A vasútállomás 15 percnyi sétára van a belvárostól, helyi buszcsatlakozás van. Az állomáshoz közel van a buszállomás, mindkét helyen B+R parkolási lehetőséggel.  Óránként, csúcsidőben félóránként járnak a vonatok, de autóbusz is van Budapestre, Egerbe. A Válassz, Válts és Variálj! Hatvanban tökéletesen megvalósítható.


A hónap fotója: Hatvan, a kerékpárbarát város

Fotók még Hatvanból:
https://www.facebook.com/media/set/?set=a.1674859766067378.1073741846.1541772949376061&type=3

 


Összeállította: Somodi Mária


A projektet támogatja a Norvég Civil Támogatási Alap http://norvegcivilalap.hu/